Skuteczna kampania w social media

0
179

Działania marketingowe w obszarze mediów socialnych, dopiero zaczynają podbijać polskie realia i internet. Jak w każdym przypadku, także w tym rodzaju marketingu obowiązują jednak pewne zasady, o których powinien pamiętać każda osoba zamierzająca zmierzyć się z tą materią. Sam termin „media socialne” nie jest niczym innym jak słowem typu „buzz word”, czyli terminem powstałym tylko po to, by dodatkowo „podkręcić” spiralę popularności. Podobne zresztą mechanizmy były przyczynkiem do powstania innych terminów w obrębie marketingu internetowego, takich jak chociażby zwroty „marketing szeptany” czy „marketing wirusowy”. Zwroty powtarzane przez wiele mediów są niczym jakaś mantra, mają się przyczynić przy niewielkim nakładzie środków lub wręcz za „free” do tego, że firma czy produkt osiągną spektakularny sukces. Nie jest to jednak do końca prawdą, bo przecież współczesny świat niczego za darmo nie daje.

Dlatego, aby odnieść prawdziwy sukces z wykorzystaniem mediów socialnych czy z użyciem marketingu szeptanego, należy się kierować tymi samymi zasadami, które obowiązują w każdym rodzaju działań marketingowych. My na początek proponujemy magiczną „6″, czyli sześć podstawowych reguł, których wypadałoby się trzymać, przygotowując działania marketingowe dla firmy lub produktu.

STRATEGIA

To najważniejszy etap, musisz dokładnie określić, co chcesz osiągnąć. Pamiętaj, że zwiększenie sprzedaży jest celem dla każdego, w mediach socialnych nie mówi się jednak wprost o zyskach. Spróbuj pomyśleć w taki sposób, jakbyś był swoim własnym klientem, który może chciałby nie tylko kupować, ale otrzymać coś dodatkowego, chociażby krótko informację na metce, że bawełna z której jest wykonana koszulka urosła na farmie „fair trade” lub napisz po prostu czym jest bawełna w ogóle, ludzie lubią się uczyć. Pomyśl o celach, które chcesz osiągnąć w sposób niekonwencjonalny, bo jak mawiał kot z Cheshire w „Alicji w krainie czarów” (ukłon w stronę Darka i Wiewióry) „jeśli nie wiesz dokąd idziesz, każda droga cię tam zaprowadzi’.

INTEGRACJA DZIAŁAŃ

Integracja nie jest szczególnie dobrym słowem, jego znaczenie popsuły swojego czasu różnego rodzaju akcje, o których nie warto nawet wspominać. Chodzi o to, by wszelkie działania i akcje podejmowane w firmie miały charakter spójny. Upewnij się, że wszyscy pracownicy firmy i jej oddziały zostały poinformowane o tym, że przedsiębiorstwo wdraża działania w obrębie mediów socialnych. Pamiętaj, że wszyscy tworzycie wizerunek firmy w mediach socialnych od sprzedawcy po osobę przygotowującą towar do wysyłki.

SŁUCHAJ INNYCH

Staraj się uważnie śledzić w sieci wszystkie informacje na temat Twojej firmy. Sprawdzaj czy są to informacje pozytywne czy negatywne. Spróbuj odnaleźć swoich klientów w sieci, zobacz gdzie i w jaki sposób spędzają oni czas. Aby wdrażać działania marketingowe musisz w pierwszej kolejności poznać swoich klientów, ich nastawienie do marki.

ZAANGAŻOWANIE

Zaangażowanie jest potężnym orężem mediów socialnych i musisz mieć tego świadomość. Zakładając bloga firmowego czy profil na Facebooku, powinieneś żywo uczestniczyć w dyskusjach, proponować (a nawet prowokować) dyskusje. Media socialne stwarzają bowiem możliwość dialogu, na którą dotychczas nie było czasu ani miejsca. Skorzystaj z tej niepowtarzalnej szansy!

DAJ więcej niż OTRZYMUJESZ

To kolejna zasada mediów socialnych, jesli chcesz się wypowiadać w jakiejkolwiek kwestii, spraw by ludzie uważali cię za eksperta. Piszesz o samochodach – rób to jak mechanik, piszesz o znaczkach pocztowych – używaj terminologii właściwej hobbystom tej dziedziny. Udzielaj porad, sugeruj nietypowe rozwiązania, podsuwaj nowe pomysły. Pamiętaj, że regularnie publikując posty budujesz nie tylko bloga, ale przede wszystkim zaufanie.

JAKOŚĆ zamiast ILOŚCI

Tworząc relację między firmą a jej klientami podnosisz wartość przedsiębiorstwa w oczach klientów. Wizerunek, który stworzysz oraz twoi lojalni fani przełożą się wcześniej czy później na wzrost sprzedaży. Kilku lojalnych fanów jest lepszych niż tysiące bezmyślnie dodanych do profilu. Dlatego dziwna wydaje się być strategia specjalistów od marketingu, która polega na kupowaniu fanów – czy w normalnych warunkach realnego świata dawaliby łapówki za pozyskanie klienta? A jeśli tak, to komu? PAMIĘTAJ – JAKOŚĆ, a nie ILOŚĆ fanów jest najważniejsza!!!

Działania w obszarze mediów socialnych nie są trudne i wyjątkowo skomplikowane, wymagają jednak sumienności i zaangażowania. Dlatego dobrze jest wyznaczyć w firmie osobę, która będzie się zajmowała prowadzeniem tego rodzaju kampanii.